Cupping

Cupping Therapie

cupping is een therapeutische massagevormCupping therapie is een therapie die al eeuwen voorkomt in Azië. Het is ontstaan in  China. De theorie achter cupping is dat het natuurlijke energie in beweging brengt en stimuleert. Cupping kan op verschillende manieren plaatsvinden vaak met vuur of met olie. In onze praktijk maken we gebruik van cupping met olie. De cup wordt op de huid geplaatst en vacuüm getrokken, de cup kan worden laten staan of bewogen worden over de huid. Dit kan in verschillende sterktes zoals licht, medium en strong. Het ligt aan de aandoening en plaats welke vorm er gebruikt wordt en u kunt dit ook ten alle tijden aangeven wat wel en niet prettig aanvoelt.

Het is gebleken dat cuppen tot 4 cm in het weefsel doordringt waardoor het weefsel ontspant en toxines vrijkomen. Hierdoor wordt ook het lymfesysteem geactiveerd, stagnaties in de darmen verdwijnen en de bloedvaten activeert en schoonmaakt. De huid wordt ook geactiveerd waardoor cellulitis verdwijnt en de lymfvloeistoffen afgevoerd worden en pijnklachten opheft.

Cupping is een vorm van bindweefselmassage en kan worden toegepast bij klachten zoals: acute klachten, sportblessures, klachten aan het bewegingsapparaat, schouderklachten, hoofdpijn (migraine), rugklachten (spit, ischias), menstruele klachten, zwellingen, vermoeidheid, slapeloosheid, spierklachten, stress-gerelateerde klachten, ademhalingsproblemen, darmklachten, nervositeit, depressiviteit, steenpuisten of insectenbeten.

Bijwerkingen

Er kunnen enige “bijwerkingen” ontstaan na de behandeling of dagen nog erna in de vorm van vermoeidheid of blauwe plekken op de huid. Dit is niet erg want het geeft ook aan dat er een hoeveelheid afvalstoffen en knopen vast zitten in de huid en spieren. Deze bijwerkingen verdwijnen weer vanzelf.

De cupping therapie is niet geschikt voor vrouwen die zwanger zijn en mensen die last hebben van trombose. In sommige gevallen geldt dit ook voor mensen die diabetes of een hoge bloeddruk hebben. Ook bij mensen die bloedverdunners slikken kunnen er sneller blauwe plekken ontstaan, hierop wordt dan ook de massage aangepast.